Kafekonsert med horn 

Horn trio, Beethoven Eroica
Stefan Jon Bernhardsson, Flemming Aksnes og Frøydis Ree Wekre

Onsdag 30. mars 2005, var det Café de Concert med Frøydis Ree Wekre hornensemble på Maskinistenes hus i Tønsberg.  Konserten var i regi av organisasjonen Levende Klassisk - og var gratis !!

En fullsatt kafe fikk oppleve en konsert helt utenom det vanlige. Programmet hadde tittelen:
En fortelling i ord og toner om hornets vei fra skogen til konsertsalen. Første del omhandlet utviklingen av hornet fra de første primitive instrumentene i hornfamilien, knokkeltrompet fra Tibet, bukkehorn, konkylier, shofar, norsk lur og alpehorn fra Sveits. Før disse instrumentene ble demonstrert, åpnet Flemming Aksnes med Vitalij Boujanovskij's Espana for horn solo. Flemming og Stefan Jon Bernhardsson er elever av Frøydis og for tiden masterstudenter ved Norges musikkhøgskole. Begge imponerte med sitt spill og Flemming hadde en ro og kontroll over sin pusteteknikk som må være en drøm for enhver blåser.

Etter at alle tre hadde demonstrert forløperne for messinghornene kom turen til jakthorn. Som eksempel spilte Flemming og Stefan
J. S. Bach's Trio fra Brandenburgkonsert nr. 1, på store barokkhorn i F. Deretter viste Frøydis litt om håndteknikk på naturhorn, eller såkalte invensjonshorn. Vi fikk blant annet høre utdrag fra duetten i Mozart's G-dur symfoni (nr. 40) med G-bøyler og alle tre spilte utdrag fra  Beethoven's Symfoni nr 8 (se bildet over). Første avdeling sluttet så med Anton Reicha's Andante for tre naturhorn i Ess

I pausen kunne publikum se nærmere på alle instrumentene:

Horn av alle slag
Knokkeltrompet fra Tibet, bukkehorn, konkylier og shofar, invensjonshorn med mere.

Ventilene er blitt oppfunnet - var motto for andre avdeling. Her åpnet islendingen Stefan Jon Bernhardsson med det vakre Appel Interstellaire for horn solo av Olivier Messiaen. Stefan fikk her vist mange av de muligheter som finnes på et moderne horn. Stykket var kveldens lengste, hele 6 minutter - men Stefan hadde full kontroll og spilte uten noter eller som man mer poetisk sier: "by heart".

Peter Rasmussen: Duetter fra Danmark var et ukjent, men interessant bekjennskap. På den siste CDen til Frøydis finnes Sigurd Berge's Horntrio - fra den fikk vi høre første sats, og deretter arrangementet Vassrofela, som Berge skrev til Den Norske Hornklubben. En festlig og svingende trio av Lowell Shaws Trippery nr. 3 avsluttet så det hele.

Denne konsertformen er et funn! Ved at publikum også får en pedagogisk del og at presentasjonen er uhøytidlig og uformell, blir stemningen god. Da er det mye lettere å presentere musikk som krever mer av tilhørerne - den gode atmosfæren gjør alle lydhøre og mer  konsentrerte.

[bilder]

o.j. 2005