Instrumentmaker i Tønsberg

Intervju med Rolf Are Grøntvedt


I Tønsberg, tunet mellom bergene, rett nedenfor den ene berget, Haugar, i Stoltenberggate 36, ligger Messing & Treblås Verkstedet.
Her arbeider Gro Hinna og Rolf Are Grøntvedt (27 år) sammen i en nystartet bedrift, åpnet i oktober 1996.
I det store vinduet er det utstilling av både treblås- og messinginstrumenter og rekvisita. Inne i lokalet møter vi først Gro, som arbeider med treblås.
Hun viser oss ned i kjelleren hvor Rolf har sitt verksted.

Rolf Are, du er nyutdannet instrumentmaker, kan du si litt om utdannelsen ?
Skolen jeg har gått på ligger i Moss og heter Musikk-Instrument-Akademiet (MIA). Utdannelsen er 4-årig. Første året, på grunnkurset måtte alle være to uker innom alle linjene, trekkspill, klaver, folkeinstrument, treblås og messing. Andre året velger du linje.

Du valgte messing, er det noe grunn til det ?
Det er fordi jeg er messingblåser sjøl. Før jeg startet utdanninga, studerte jeg musikk. Jeg gikk et år på Toneheim, så et år på lærerhøgskolen, musikklinja, deretter begynte jeg på grunnfag musikk på universitetet, men da jeg kom inn på MIA, kuttet jeg ut musikkstudiet.

Du har tysk fagbrev, det betyr at du har vært i Tyskland ?
Ja, vi var utplassert på noen fabrikker, bl.a. var jeg på B&S, en fabrikk som blant annet lager de kjente waldhornene Hans Hoyer. Skolen følger en tysk fagplan og har samarbeidde med en tysk fagskole. Omtrent alle lærerne vi hadde var tyske mestere. Den tyske utdanningsmåten er med vekt på bygging av instrumenter. Til fagprøven i Tyskland bygde jeg blant annet en tysk trompet med dreieventiler. Barokktrompet bygde jeg med en mester fra Rostock, Michael Münkwitz, helt fra bånn av, kun en messingplate. Foreløpig kan jeg ikke bygge slike trompeter her, jeg mangler verktøy - slikt koster mye penger.

Men du har jo litt verktøy her ?
Ja, en del har jeg lagd sjøl og noe har jeg fått kjøpt etterhvert. Men hovedtingen ligger jo på reparasjon.

Ja, apropos det, du overhalte en av mine trompeter meget fint. Hva består en slik overhaling av ?
Vanlig service ? Det jeg gjør - jeg tar en grundig innvendig rens. Tar fra hverandre alle deler først. Får ut all gammal møkk, særlig i munnrøret. Viktig p.g.a. korrosjon, sinken blir tæra bort, du kan få red rot. Ventiler og ventilhus polerer jeg ut med maskin og eventuelt for hånd.. Skifter alt av kork og slike ting. Alle trekk blir pussa. På bøylene setter jeg på gummi o-ringer for å få bort klakkelyden. Slik lyd irriterer meg når jeg spiller sjøl, særlig i pianopartier så derfor gjør jeg det.

Det at du selv spiller er vel nyttig i jobben ?
Ja, det har alt å si. Det er jo viktig for å sjekke om alt er tett og for å kontrollere stemminga.

Til slutt Rolf Are, hvordan går det i jobben? Har du nok å gjøre ?
Det går sakte oppover. Jeg har hatt noen ombyggingsjobber for Marinemusikken i Horten. Jeg har bygd om to basstromboner for en musiker - nå kan han skifte schallstykkene, skru dem av og bytte dem. En annen som spiller baryton har fått trigger på hovedstemmetrekket. Jeg har også begynt å reparere for Gardemusikken. Ellers er det mest for korps i distriktet jeg foretar reparasjoner.


Vi takker Rolf Are Grøntvedt for samtalen og avslutter det hele med å se litt nærmere på noen av de instrumentene han har bygget, barokktrompeten og den tyske trompeten med dreieventiler. Nydelig instrumenter!

(O.J. 1997)