Masterclass

Reinhold Friedrich er ikke bare en stor artist på sitt instrument, han er også en meget god lærer. Han demonstrerte sitt pedagogiske talent gjennom hele seminaret, i alle masterclass og i ensembel sesjonene. Han klarte å hjelpe alle der og da til å forbedre seg, ved å demonstrere, gi råd, etc. En ting han ofte kommenterte var å spille "rett fram" og ikke  "opp og ned" - han fikk også noen av deltakerne til å utføre spesielle luftøvelser ("air patterns" a'la Cichowicz).

Her er noen korte notater som ble tatt i masterclassene:

Espen
(Andre Jolivet: Concerto)
- bravo, strerk utøver
- mer strikt tempo
- vær mer solisten  “som er forelsket i seg selv”
- spill mer fransk (ikke så firkantet)
- bedre kontakt med gulvet – stå bedre
- fingre + “too – too –too “ – “si det”
- spill “rett” (ikke “ned”) = følg på med lufta
- spill til “treet utenfor” – strekk deg mot treet

Odd
(Toru Takemitsu: "Path" - In memoriam Witold Lutoslawski)
- fin klang
- en syngende kvalitet i spillet ditt
- hvordan bruke mute her? - jeg foretrekker å ha den fast på et stativ.
- dette er et "minne om" stykke
- jeg bruker farvekoder i notene for å vise tempo o.l. (farve1= 60, farve2= 68)

Arne
(O. Boehme: Concerto in F minor)
- bravo
- "drikk musikken som Vodka" = mer spirit
- jeg har en student fra Minsk - han spiller dette stykket flott (men Haydn som en katastrofe)
- vi må finne det spesielle i musikken, dette er tysk/russisk og trenger mer spirit
- en mere "russisk vibrato" kanskje?

Maja, Denmark
(J. Haydn:  Trumpet Concerto)
startet solo (ikke piano til å begynne med).
- fint – nydelig kvalitet
- start trillene fra toppen (jeg gjør det i mine inspillinger – fikk det fra en hollandsk fløytist)
- har du laget din egen cadanza? – jeg spør alltid mine studenter om å lage sin egen – meget lønnsomt
- arbeid sakte med trillene
- hvis du mister senter i klangen – det er lufta bak som gjør det
- ta ned trompeten i pauser for hvile og forfriskning
- bruk trigger på 1. ventil for intonasjon

Oddbjørn
(Halsey Stevens: Sonata)
- bra
- arbeid med luftbruk
- jeg hører for mye opp og ned – bruk “too –too” (a’la Cichowicz)
- det er viktig å spille “i midten” ikke “opp og ned”.

Reidar
(Gabriel Pares: Fantasy Capricce)
- Reidar, bruk luft (Clarke No. 7 – glem “opp og ned” – spill “rett fram”) – dette er i det minste hva alle "skoler" ønsker.
- bruk "senter i musikken" til å bli kvitt nervøsitet
- aldri så fort at du ikke kan glede deg over det
- Spørsmål: Hva er karakteren i denne musikken? – Svar: Mexikansk
– gjør den mer europisk – som i Spania

Per, Sweden
(G. Enescu: Legende)
- godt
- dette er en Sonate – piano er like viktig
- spill framover (“rett”)  - bravo, nå endret ikke klangen seg

Hanne
(Arutunian: Trumpet Concerto)
- blåser papir mot en vegg
- Andante – god begynnelse
- arbeid mer med stakkato (tung nedover, ikke bakover)
- øvelse: “snakk” – spill – “snakk”
- “too – koo – too – koo” – gi mer luft,  i en retning – stol på “maskinen din”
- jeg liker ikke speil – det jeg vil “se” er mere en følelse – mere viktig å lytte

Bjørn Magne
(Hindermith: Sonata)
- du kan spille meget godt
- du mistet litt energi ved å gjøre noen unødige kroppsbevegelser
- husk “Kraft” kan være av mange typer
Reinhold demonstrerer hvordan man kan fortelle en historie.
- dette er et “menneskelig språk” ikke klassisk musikk.

Roar
(Neruda. Concerto)
- her behøver vi å gjøre noen "luft-øvelser"
- V.C. nr. 1 (Vincent Cichowicz) – spill "rett fram", ikke  "ned”

Odd
(Andre Jolivet: Concerto)
- “stor applaus”
- meget fint, bravo!
- dette er neste generasjon norsk trompetist!
- du bør absolutt delta i konkurranser!

Erlend
(Hagerup Bull: Second Trumpet Concerto)
- en slags "norsk jazz”!
- interessant stykke!
- meget god utøver

[Tilbake]