Baldwin og Charlier

David Baldwin er kjent over hele verden som en av de fremste tolkere av Theo Charlier's trompetetyder. International Trumpet Guild (ITG) sponset utgivelsen av en soloinnspilling kalt “The Etudes of Charlier and Bitsch”. Den ble produsert i 1993 som et 2-CD sett og distribuert til alle ITG’s medlemmer.

In 1999, produserte ITG en ny CD med Baldwin kalt “The Lost Etude of Theo Charlier”. På denne var det i tillegg til etyde nr. 37 av Charlier, 16 Etudes de Perfectionnement av Regionaldi Caffarelli og de velkjent 14 Characteristic Studies av J. B. Arban.

I august 2000, spilte David Baldwin inn 32 Etudes de Perfectionnement av Charlier. Disse 32 etydene ble komponert for trombone eller tuba av Charlier i 1940. Baldwin har tilpasset dem til trompet. En bok med denne trompetversjonen ble publisert av Edition Henri Lemoine, Paris i 1999 og selges i USA av Theodore Presser Company.

Vi hadde en liten “cybersamtale” med David Baldwin om dette siste Charlier-prosjektet – det “nye sett med Charlier trompetetyder”:

David, kan du til å begynne med fortelle oss littt om din egnen bakgrunn som trompeter?
Som de fleste amerikanske studenter startet jeg i sjette klasse (12 år gammel) med kornett og tok private timer hos Eric Duro, en forhenværende britisk brassbandkornettist. Jeg studerte med Duro fra syvende til tolvte klasse og spilte bare kornett. Han var en flott musiker og ga meg en grundig innføring i Arban. Jeg kjøpte min første trompet som andre års student ved Baldwin-Wallace College (ingen slektskap med meg) i Berea, Ohio, en forstad til Cleveland. Ved Baldwin-Wallace College studerte jeg med Charles Gorham, som senere underviste i 25 år ved Indiana Universitety. Her ble jeg glad i Bach's musikk og lærte mye om orkesterlitteraturen. Herr Gorham dirigerte messingensemblet og oppfordret meg til å eksperimentere med å transkribere musikk. Et stykke av Volckmar Leisring, Let All the Nations Praise the Lord, som jeg transkriberte for Baldwin-Wallace messingensembel i 1967 ble nettopp gitt ut av Shawnee Press.

Jeg var så heldig å få studere to sommere med Bernard Adelstein, dengang solotrompeter i Cleveland Orchestra og fortsatt  min favoritt som orkestertrompeter. Han ga meg mange verdifulle tips om rytme og stil. I 1969 da Vietnam-krigen var på sin høyde, vervet jeg meg i hæren og prøvespilte for West Point Band. Når jeg ser tilbake var dette en fin erfaring for meg. Jeg foretok en drastisk endring av embouchuren med hjelp av Robert Nagel, som jeg senere studert tre år hos ved Yale University. Jeg ville trenge en lengre artikkel for for å beskrive denne embouchureomlegging, men for å si det slik, det virket! I tiden med West Point Band, under William Schempf, studerte jeg med Ray Crisara og William Vacchiano i New York. I 1971 dro jeg til Yale University for å ta et kandidatstudie med Robert Nagel og i 1974 fikk jeg min første og nåværende jobb ved University of Minnesota i Minneapolis. Robert Nagel var en fantastisk lærer og jeg bruker hans ideer daglig i min undervisning og når jeg spiller.

Theo Charlier er kjent blant trompetere for sine “Transcedental Etudes for Trumpet”. At han var en av de første til å spille Bach’s Brandenburg konsert nr. 2 er kanskje ikke kjent for alle. Kan du fortelle oss kort om han både som utøver og som komponist?
Først bør jeg si at bokstavelig talt alt jeg vet om Charlier er fra Rosario Macaluso's fine artikkel i nr. 90 av Brass Bulletin. Charlier må ha vært en uvanlig komplett musiker - han spilte piano og underviste til og med i sang. Det er også av interesse at han foretrakk trompet framfor den dengang mer populære kornetten. Den første prisen han fikk var på kornett og jeg fant det fascinerende at konkurransen krevde et stykke for trompet også, som om det var noe ekstra. Charlier kan ha hatt en stor innflytelse på den dominans trompeten har i dag.

Hvordan oppdaget du dette “nye sett av Charlier trompetetyder”?
Paul Niemisto, trombonelærer ved St. Olaf College i Northfield, Minnesota ga meg en kopi av ventiltrombone-/ tubaboka til min venn og kollega, Lynn Erickson og Lynn viste meg denne boka, siden hun kjente til min interesse for Charlier. Jeg var forbløffet for å si det mildt, og jeg fortsetter å være forbauset over at svært få euphonium, trombone eller tubautøvere kjenner til denne fine etydeboka.

Jeg spilte en stund i bassnøkkel og bestemte meg så for å skrive ut hele boka opp et steg og en oktav, slik at, dersom jeg spilte disse studiene på en Bb-trompet sammen med en euphoniumutøver, ville det klinge i oktaver.

Du sier i CD coveret at: “Jeg kunne se at dette var et verk av en mer moden komponist”. Kan du utdype det litt?
Det er et "tøft" spørsmål. Jeg tror at de siste ti studiene er lengre, mer komplekse og samtidig smidigere i sin form enn trompetetydene.

Kan du fortelle oss litt om innspillingsprosessen?
Ja, å arbeide sammen med min lydingeniør i over tjue år, Russ Borud, har vært en interessant læreprosess. Jeg bør fortelle at i 1977 mottok jeg en liten bevilling fra University of Minnesota for å spille inn Charliers trompetetyder. Mitt mål var å kunne høre dem slik jeg ønsket, fra start til slutt, noe jeg ikke klarte "live". Jeg gjorde innspillingen i fire sesjoner og all redigering manuelt på egen hånd. Etter et og et halvt år hadde jeg en tape som ikke var av høy nok kvalitet til å distribueres, så jeg bestemte meg for å begynne helt på nytt og gjøre det riktig. Jeg ga ut første halvdel av boka på en 33 1/3 LP i 1981 og andre halvdel av  boka på en annen i 1983. Redigeringen, klipping og spleising av tapen, ble gjort for hånd. Det tok mange timer med nøye lytting av flere opptak av hver etyde for å finne den beste. Hver etyde består av fem til åtte biter.

Den andre boka med 32 Etudes de Perfectionnement, som jeg spilte inn sist høst, ble gjort i tre sesjoner og all redigering ble gjort digitalt. Denne prosessen er mye enklere og det er mange flere muligheter til å "fikse" detaljer. Jeg forsøker fortsatt å spille disse stykkene så mye jeg kan når jeg opptrer, men jeg tar litt tid til å hvile mellom partiene. Det er fortsatt fascinerende for meg å å kunne høre en etyde slik jeg forestiller meg den, på samme måte hver gang (innspiling) og også være istand til å eksperimentere med nye måter å spille den "live" på.

Når trompetere begynner å arbeide med de 32 etydene, er den noen råd du vil gi dem?
Ja --- hvil ofte og jobb med små deler før du forsøker deg på en hel etyde. Arbeid så sakte at du første gang kan utføre alle detaljene i  dynamikk og tempo og nyanser. Ikke jobb  bare med notene først og så dynamikken senere. Les all informasjonen med en gang --- gjør det sakte og i små partier. Husk også at det viktigste med å skape musikk er  --- å ha glede når du gjør det --- og å la det se enkelt ut.

Etyde nr. 2 i “Transcedental Etudes for Trumpet” er en favoritt for mange trompetere. Har du noen personlige favoritter blant disse 32 “nye” etydene?
Tro det eller ikke, jeg liker faktisk alle. Etyde nr. 2 i den nye boka er meget vakker og mye enklere enn den berømte nr. 2 i trompetboka. Det er et flott stykke å spille sammen med en annen utøver, ved å utveklse firetakters fraser og ende opp unisont på slutten. No. 32 er også en favoritt på grunn av utfordringene med å utarbeide de mange tekniske problemene og planlegge hvor mye hvile som behøves for å nå slutten og med sikkerhet klare å spille en fin ringende høy D. Det kan gjøres!

David Baldwin, mange takk for denne lille “cybersamtale”!
Hvis leserne ønsker å få tak i CD'en og boka, hva bør de gjøre?
Boka er tilgjengelig fra mange gode musikkbutikker. (Sheet Music Service of Portland; www.sheetmusicservice.com) Utgiver er Theodore Presser.

Det doble CD-albumet er kun tilgjengelig fra meg akkurat nå:

David Baldwin,
589 Lincoln Ave.,
St. Paul, MN 55102
($20 for de 2 CD'er pluss $5 porto)
Takk for denne sjeldne anledning til å snakke med andre om et av mine yndlingstema.

o.j. 2001