Bobby Shews puste- og oppvarmingsteknikk


6 trinns pusteteknikk

  1. Lite luftinntak (5%), der bukmuskelen går litt ut, avslappet.
  2. Stort luftinntak (75 %), brystkassen utvides, bukmuskelen beveges horisontalt innover.
  3. Stort luftinntak (20%), bukmuskelen i samme stilling, skuldrene løftes rett opp.
  4. Spenn bukmuskelen isometrisk i innerste posisjon.
  5. Slapp av og senk skuldrene.
  6. Blås (som om du spytter riskorn)
Utførelse og innkludering av trinn 2, 3 og 4 avhenger av hva som skal spilles.
Ved å gjenta denne øvelse 30 ganger daglig i 21 dager vil den bli automatisk og gå i ett.

Shew er inspirert av Maynard Fergusons Hatha Yoga pusteteknikk.
Jon Faddis er også inne på dette i sin vektlegging av kroppsholdning.

4 trinns oppvarming

  1. Blafre med fullstendig avslappede lepper, ved å blåse forsiktig med lukket munn (låter omtrent som en hest som blåser ut i nesa). Dette stimulerer blodomløpet og fjerner melkesyre.
  2. Gjør "leppesumming", d.v.s. isometrisk leppevibrasjon som om du spiller uten munnstykke. Høyst 15 -20 sekunder ad gangen. (NB ! Leppeposjonen ved "summing" er ikke lik den man har under spill på instrumentet.)
  3. Spill på munnstykket med så klar tone som mulig.
  4. Spill litt, f.eks skalaer, på instrumentet og du er spilleklar.
Denne 4 trinns oppvarmingen er i tillegg til å være rask, nyttig på dager en ikke spiller, f.eks på reise, ferie eller i bilen på vei til en spillejobb.
Utdrag fra "Schallstykket" Nr 2, 1995, side 12 og 13.
I tillegg er noe hentet fra John Daniels innlegg på TPIN, 8.2.97